top of page
DSC05021.jpeg
DSC05021.jpeg

Få svar på jeres
spørgsmål herunder

Vi har samlet svarene på en række af de mest stillede spørgsmål. Læs dem godt igennem, så I generelt er godt klædt på, og ved hvad vi forventer af jer.

Scroll ned på siden for at læse alle svar og spørgsmål, eller klik på det spørgsmål, du ønsker svar på herunder.

Læs alle kriterier og betingelser her.

Anchor 1

Hvem kan ansøge?

Musikhjælp Scenesetup har til formål at styrke talentudviklingen og mangfoldigheden blandt danske musikere og festivaler. 

 

Vi ønsker, at Musikhjælp Scenesetup kan favne så bredt som muligt, hvilket betyder, at alle aktører, der afholder en udendørs, offentligt tilgængelig festival (endags eller flerdages) med fokus på vækstlaget og original musik, kan ansøge.

 

Ansøgninger fra små og mellemstore vækstlagsfestivaler og unge arrangører i alderen 16-30 år vil blive prioriteret. 

Hvad er kravene for at kunne søge?

Alle kriterier og betingelser for at ansøge er samlet her. For at kunne søge skal I udfylde et ansøgningsskema, som I finder under Ansøg. Her skal I blandt andet godkende betingelserne.

Hvad kan Musikhjælp Scenesetup bruges til?

Musikhjælp Scenesetup henvender sig til festivaler (éndags eller flerdages), som kan bruge den specifikke scenesetup-pakke i deres festivalproduktion. Det gælder uanset, om festivalen finder sted midt i en by, på en mark eller et tredje sted, så længe der er kørefast underlag (ingen sand, blød jord og våde græsområder). Læs mere om pakken her samt kriterier og betingelser her.

Musikhjælp Scenesetup er primært tiltænkt udendørsfestivaler i højsæsonen april-september 2025.

Hvordan ansøger man?

I ansøger via et ansøgningsskema, som findes under Ansøg her på siden. 

Hvor længe kan man låne setuppet?

Pakken stilles som udgangspunkt til rådighed:

  • Én opsætningsdag (dagen inden første koncertdag)

  • To koncertdage (nedpakning foregår umiddelbart efter sidste koncert)

Bemærk, at sidste koncertdag skal slutte før kl. 24.00, da setuppet skal pakkes ned herefter. Det vil dog være muligt at forlænge til efter midnat mod betaling til udlejningsfirmaet. Kontakt os for mere info.

Hvis arrangementet slutter senere end kl. 24.00 på sidste koncertdag, bedes I notere dette i ansøgningen.

 

Hvis jeres festival løber over færre eller flere koncertdage, hvor I ønsker at bruge scenen, bedes I notere dette i ansøgningen.

Hvornår er deadline for ansøgningen?

Deadline for første ansøgningsrunde er 15. december 2024 kl. 23.59. 

Kan vi ændre eller slette vores ansøgning?

Hvis I ønsker at ændre eller slette jeres ansøgning inden deadline, skal I kontakte ROSA på tlf. 86128444 eller mail til scenesetup@rosa.org.

Hvornår får vi svar?

Efter hver enkelt ansøgningsrundes deadline vil et ekstern fagudvalg tage stilling til hver enkelt ansøgning. Vi forventer at kunne give svar på alle ansøgninger i slut-januar 2025. Uanset om I får tildelt Musikhjælp Scenesetup eller et afslag, får I et skriftligt svar per mail.

Hvad bliver der lagt vægt på?

Der lægges vægt på følgende i vurdering af ansøgningerne:
 

  • Festivalens betydning for vækstlaget

  • Samlet geografisk spredning af tildelingerne

  • Samlet genremæssig spredning af tildelingerne

  • Vækstlagsfestivaler, der typisk har en publikumskapacitet på 200-2000, vil blive prioriteret højest 

  • At festivalens budget (indtægter/udgifter) hænger sammen 

  • Ikke-kommercielle aktører prioriteres

Hvem bestemmer, om vi får en tildeling eller et afslag?

Et eksternt fagudvalg tager stilling til, hvilke festivaler der får tildelt Musikhjælp Scenesetup. Fagudvalget består af aktører fra det danske musikliv. Læs mere om fagudvalget her.

Kan vi få en begrundelse på vores afslag?

Vi begrunder ikke det enkelte afslag, men vi besvarer gerne generelle spørgsmål om, hvad der bliver lagt vægt på blandt ansøgningerne.

Hvem har fået tildelt Musikhjælp Scenesetup i 2024?

Musikhjælp Scenesetup er i 2024 blevet tildelt 23 festivaler i hele landet efter to ansøgningsrunder med i alt over 80 ansøgninger. Se listen over alle festivalerne her.

Vi oplever problemer med ansøgningsskemaet, hvad gør vi?

Hvis problemerne ikke kan løses vha. spørgsmålene på siden her, kan I kontakte ROSA på tlf. 86128444 eller mail til scenesetup@rosa.org

Hvem kan vi kontakte, hvis vi har andre spørgsmål?

I kan kontakte ROSA på tlf. 86128444 eller mail til scenesetup@rosa.org, hvis I har andre spørgsmål.  

Hvorfor er deltagelse i workshops obligatorisk for festivaler, der har fået tildelt Musikhjælp Scenesetup?

Workshoppen skal sikre, at I som festival er godt klædt på ift. produktionen/teknik, og at vi i samarbejde skaber de bedst mulige forudsætninger for festivalafviklingen. Samtidig er workshoppen en mulighed for vidensdeling og netværksdannelse på tværs af festivaler. 

Hvem og hvor mange skal deltage?

Vi ser gerne, at i hvert fald to fra scene- og pladsproduktion deltager. Workshoppene er målrettet vækstlagsfestivaler, men er åbne for alle interesserede.

Hvad går workshoppen ud på?

Workshoppens fokus er produktion og pre-produktion: Hvordan sikrer man et godt samarbejde med de professionelle teknikere? Hvordan planlægger man afvikling forud, under og efter koncerterne? Hvorfor er f.eks. stageplot, tidsplaner og riders vigtige? 

Hvor foregår workshoppen?

Mere info kommer.

Hvad består setuppet af?

Setuppet består bl.a. af en scene, lyd- og lyssetup samt to lyd- og sceneteknikere. Læs mere og få alle detaljerne her. Pakken stilles som udgangspunkt til rådighed: en opstillingsdag og to koncertdage.

Hvornår bliver setuppet leveret og opstillet?

Setuppet bliver som udgangspunkt leveret og opstillet dagen før selve festivalen. Hvis festivalens koncerter, hvor scenen skal bruges, eksempelvis finder sted fredag og lørdag, så vil setuppet blive sat op torsdag.

Hvad gør vi, hvis vi vil tilkøbe udstyr eller ekstra dage?

Det er ikke en del af pakken men kan tilkøbes – kontakt ROSA på tlf 8612844 eller scenesetup@rosa.org for specifik info.

Hvad forventer I af os under festivalen?

Vi håber, at I glæder jer til samarbejdet, ligesom vi gør. Derudover forventer vi, at I lever op til vores betingelser og stiller følgende til rådighed:

  • Et sceneproduktionshold og en stage manager.

  • Fire stagehands til bl.a. opstilling og nedpakning.

  • Stagehands skal også være klar til nedpakning om natten.

  • Natteopsyn med scenen, når den ikke er i brug. Udstyret er forsikret med den forudsætning, at der holdes opsyn med udstyret – også om natten.

  • 32a strøm ved scenen. 

  • Mad og drikke til teknikere gennem dagen.

  • Parkering lige ved scenen.

  • Fast underlag og ikke alt for skråt terræn. 

  • Se flere detaljer om pakken her.

DSC05046.jpeg
bottom of page