top of page

Kriterier og betingelser for ansøgere

Ansøgningen skal indeholde følgende:​

​

  • Kontaktoplysninger

  • Lokation for festivalen/eventet

  • Tidspunkt for festivalen/eventet

  • Motiveret ansøgning

  • Budget og plantegning

  • Baggrundsoplysninger

  • Læs og godkend betingelser (se dem længere nede på siden) 

  • ​Se alle spørgsmål i ansøgningsskemaet her

​

Før vi kan give jer et endeligt svar på jeres ansøgning, skal vi tjekke, at setuppet kan bruges på jeres festival rent logistisk/teknisk. Derfor vil vi kontakte jer i januar 2026, før vi kan give jer et endeligt svar. 

​

​

Der lægges vægt på følgende i vurdering af ansøgningen:

​​​

  • Festivalens betydning for vækstlaget og det lokale musikliv

  • Festivalens opmærksomhed på diversitet (herunder kønsbalancen i lineup) 

  • At festivalens budget (indtægter/udgifter) hænger sammen 

  • At festivalen overvejende præsenterer original musik

  • Ansøgninger fra små og mellemstore vækstlagsfestivaler og unge arrangører i alderen 16-30 år vil blive prioriteret

  • Vækstlagsfestivaler, der typisk har en publikumskapacitet på 200-2000, vil blive prioriteret

  • Ikke-kommercielle aktører vil blive prioriteret

​

​

Der lægges derudover vægt på følgende i vurdering af det samlede ansøgerfelt:​

​

  • Samlet geografisk spredning af tildelingerne

  • Samlet genremæssig spredning af tildelingerne

​

​

Hvem kan ansøge?

Musikhjælp Scenesetup har til formål at styrke talentudviklingen og mangfoldigheden blandt danske musikere og festivaler. 

​

Vi ønsker, at Musikhjælp Scenesetup kan favne så bredt som muligt, hvilket betyder, at alle aktører, der afholder en offentligt tilgængelig festival (endags eller flerdages) med fokus på vækstlaget og original musik, kan ansøge.

​

Musikhjælp Scenesetup støtter både nye og tidligere støttede vækstlagsfestivaler.

Vi tilstræber at bidrage til udvikling og forankring af festivaler i hele landet. Derfor kan festivaler fint genansøge og få tildelt Musikhjælp Scenesetup, selvom de tidligere har fået støtten.

 

Læs også ovenstående afsnit ift. vurdering af ansøgninger.

​​

 

Hvor og hvornår kan Musikhjælp Scenesetup bruges?

Musikhjælp Scenesetup kan bruges til festivaler (endags eller flerdages), som kan bruge den specifikke pakke i deres festivalproduktion.

 

Pakken til udendørsfestivaler er tiltænkt højsæsonen april-september 2026.

Pakken til indendørsfestivaler er tiltænkt resten af året.

​

Pakken stilles som udgangspunkt til rådighed:

  • Én opsætningsdag (dagen inden første koncertdag)

  • To koncertdage (nedpakning foregår umiddelbart efter sidste koncert)

​

Bemærk, at sidste koncertdag skal slutte før kl. 24.00, da setuppet skal pakkes ned herefter. Det vil dog være muligt at forlænge til efter midnat mod betaling til udlejningsfirmaet. Kontakt os for mere info.

​

Hvis arrangementet slutter senere end kl. 24.00 på sidste koncertdag, bedes I notere dette i ansøgningen.

 

Hvis jeres festival løber over færre eller flere koncertdage, hvor I ønsker at bruge scenen, bedes I notere dette i ansøgningen.

​

Setuppet kræver fast underlag og ikke alt for skråt terræn. Dvs. ingen sand, blød jord eller våde græsområder. Setuppet skal kunne køres helt frem til sceneplaceringen, hvor der også skal være mulighed for parkering.

​

​​

Hvad består Musikhjælp Scenesetup af?​

Musikhjælp Scenesetup består hovedsagligt af scene, lydsetup, lyssetup og scene- og lydteknikere. 

​

Se alle detaljer i: 

​

Der medfølger to teknikere: scene- og lydteknikere (bemærk ikke lysteknikere). Teknikerne arbejder op til 12 timer pr. dag (inkl. pauser), og der skal indtænkes pauser til  frokost og aftensmad. Vi anbefaler samtidig, at der i produktionsplanen er afsat minimum 45 minutters changeovers mellem koncerterne – med mindre festivaler/bands har egen lydtekniker.

 

Se alle betingelser herunder.​

Betingelser for at ansøge

I skal sætte jer grundigt ind i betingelserne, før I søger Musikhjælp Scenesetup. 

​​​​

​

Når I ansøger, forpligter I jer til:​​

​

  • At sikre at alle tilladelser til lovlig afholdelse af festivalen er på plads inden afvikling. I bedes sende disse så hurtigt som muligt, hvis I får tildelt Musikhjælp Scenesetup.

  • At sikre at setuppet kan køres helt hen til scenens placering.

    • NB: setuppet transporteres med en kassevogn + scene (længde 18 m, højde 3,9 m). Vær derfor opmærksom på, at setuppet ikke kan transporteres gennem porte m.v.

  • At lave en plantegning over, hvor scenen, FOH o.l. skal stå. 

  • Endelig tidsplan, godkendte riders og tekniske oplysninger skal være modtaget senest 1 måned før festivalen. Bemærk, at teknikerne arbejder op til 12 timer pr. dag (inkl. pauser), og der skal indtænkes pauser til  frokost og aftensmad. Vi anbefaler samtidig, at der i produktionsplanen er afsat minimum 45 minutters changeovers mellem koncerterne – med mindre festivaler/bands har egen lydtekniker.

  • At deltage i løbende produktionsmøder om nødvendigt.

  • At deltage i produktionsworkshops, der udbydes, hvis I får tildelt Musikhjælp Scenesetup. 

​​​

 

Under jeres festival skal I kunne stille følgende til rådighed:​

​

  • Stagehands: festivalerne stiller fire stagehands til rådighed ved opsætning og nedpakning samt to stagehands under afvikling/koncertdage. Stagehands skal også være klar til nedpakning om natten lige efter sidste koncert.

  • Stagemanager under koncertdagene.

  • Opsyn med scenen når den ikke er i brug – også om natten. Udstyret er forsikret med den forudsætning, at der holdes opsyn med udstyret.

  • Tidsplan og riders fra musikerne (inkl. kanalliste og stageplot). 

  • Mad og drikke til teknikere gennem dagen (varieret kost). 

  • Strøm: 3 x 32A, max 10 meter fra scenen (uden deling med andre installationer).

  • Fri adgangsvej til kassevogn + scene (længde 18 m, højde 3,9 m).

  • Sceneplacering: I skal kunne anvise scenens præcise placering og orientering ved ankomst.

  • Kørefast underlag og ikke alt for skråt terræn – køreplader om nødvendig. Dvs. ingen sand, blød jord eller våde græsområder.

  • Parkering lige ved scenen. Setuppet skal kunne køres helt frem til sceneplaceringen.

​​​

​

​

bottom of page